Realcoach OÜRealcoach OÜ
  • Avaleht
  • Meist
    • Partnerid
    • Blogi
    • KKK
  • Meeskondadele
    • Meeskonna sisekliima audit
    • Test: kui hea meeskonnajuht sa oled?
    • UUS! Töötuba: “Me peame rääkima…”, ehk kuidas tagasisidet anda ja vastu võtta
    • Meeskonna coaching – systemic team coaching
    • Juhi coaching ja mentorlus
    • Koolitus: kommunikatsiooni roll tipptasemel meeskonnas
  • Vaimne tervis
    • UUS! Töötuba: vaimne tervis ja enesehoid tööl
    • UUS! Töötuba: kuidas ärevusega toime tulla
    • Töötuba: usaldus meeskonnas kui edu võti
    • Töötuba: tõhusam emotsioonide juhtimine igapäevaelus
    • Gestalt psühhoteraapia täiskasvanule
    • Psühholoogiline nõustamine teismelisele
  • Kasulikud tööriistad
  • Edulood
  • Kontakt
  • Eesti
    • Eesti
    • English
  • Avaleht
  • Meist
    • Partnerid
    • Blogi
    • KKK
  • Meeskondadele
    • Meeskonna sisekliima audit
    • Test: kui hea meeskonnajuht sa oled?
    • UUS! Töötuba: “Me peame rääkima…”, ehk kuidas tagasisidet anda ja vastu võtta
    • Meeskonna coaching – systemic team coaching
    • Juhi coaching ja mentorlus
    • Koolitus: kommunikatsiooni roll tipptasemel meeskonnas
  • Vaimne tervis
    • UUS! Töötuba: vaimne tervis ja enesehoid tööl
    • UUS! Töötuba: kuidas ärevusega toime tulla
    • Töötuba: usaldus meeskonnas kui edu võti
    • Töötuba: tõhusam emotsioonide juhtimine igapäevaelus
    • Gestalt psühhoteraapia täiskasvanule
    • Psühholoogiline nõustamine teismelisele
  • Kasulikud tööriistad
  • Edulood
  • Kontakt
  • Eesti
    • Eesti
    • English
kiitmine vs tunnustamine
Reesi Valge2025-10-22T11:13:00+03:00
Blogi, Kasulikud tööriistad

Kujuta ette, et ütled tiimikoosolekul kolleegile:  „Tubli töö, väga hästi tehtud!”. Ta naeratab viisakalt, võib-olla noogutab… ja pöörab siis pilgu kiirelt tagasi arvutiekraanile. Hetk, mis pidi looma ühenduse, jätab õhku hoopis midagi ebamäärast. 

Kas ta tundis end tõesti märgatuna või tekitas pealiskaudne kiitmine temas hoopis ebamugavust või tundus isegi üleolev? Lisaks kõlas see ka üsna mittemidagiütlevalt – mida see “tubli” tähendab, mida ja kuidas ma täpsemalt siis hästi tegin, kust läheb “latt”, millest üle minek tähendab tubli olemist…

Tunnustamine seevastu erineb kiitmisest – see ei ole lihtsalt hinnang inimesele, vaid teadlik ja täpne tagasiside tema panuse ning mõju kohta. Ja vot seda nad ootavadki! Märkamist ja tunnustamist, sest kiitus: 

  • võib tunduda manipuleerivana – kui töötaja tajub, et teda kiidetakse lihtsalt selleks, et ta jätkaks samas vaimus, võib see tunduda katsena kontrollida, mitte siira tänuna.
  • võib tekitada hierarhilise kauguse – kiitus võib luua tunde, et kiitja asetab end kõrgemale, luues vanema-lapse dünaamika, mis ei soodusta professionaalset koostööd.
  • võib tekitada vastuolu enesehinnanguga – kui töötaja ei tunne end ise samamoodi, võib kiitus tekitada ebamugavust või isegi vastupanu.
  • võib tekitada sõltuvuse välistest hinnangutest – kui kiitusest saab ainus motivatsiooni allikas, võib see vähendada inimese sisemist kindlust ja otsustusvõimet.

Siiski, kiitusega ei pruugi kaasneda ühtegi ülalpool kirjeldatud negatiivset mõju. Samas üks on üsna kindel – hinge puudutavat ja arendavat jõudu omab kiitus harva.

Seetõttu on oluline õppida head sõna jagama ja tunnustama märksa tõhusamal moel. Me kõik tahame olla märgatud ja teada, kuidas me teisi (heas mõttes) mõjutame ja milline kasu meie pingutuse ja panusega kaasneb. 

 

Milline on siis tunnustus, mis on tõepoolest ka mõjus?

Järgnevalt toome välja tunnustamise kolm lihtsat kuid mõjusat sammu. Kui oma tunnustuse sel viisil üles ehitad, võid olla kindel, et tabad 100% märki.

1.  SAMM – keskendu faktidele, mitte hinnangutele

Kirjelda täpselt, mida inimene tegi.
Näide: „Eilsel koosolekul märkasin, kuidas sa võtsid aega, et kuulata ära nii Laura kui ka Mardo seisukohad enne otsuse tegemist. Sa aitasid arutelu fokusseerida ja tõid esile punktid, milles kõik tegelikult juba ühel meelel olid.“

 

2. SAMM – too välja mõju

Selgita, kuidas see sind või meeskonda mõjutas.
Näide: „Tänu sellele liikus arutelu edasi ilma, et keegi oleks tundnud, et tema arvamust ei kuulatud. Meeskond sai selguse, mida edasi teha, ja otsus sündis palju kiiremini.“

 

3. SAMM – lisa emotsioon ja tänu

Väljenda oma rõõmu või tänulikkust.
Näide: „Mul on tõesti hea meel, et sa hoiad aruteludes sellist tasakaalu ja kuulamisoskust. See loob meie tiimis turvalise ja koostöise õhkkonna. Aitäh sulle selle eest!“

 

Niisiis, enamus inimesi ei oota kiitust ehk lihtsalt õlalepatsutust sõnumiga “Tubli!”. Nad ootavad märkamist, tähenduslikku tagasisidet ja tõelist tunnustust – ehk mida ja kuidas nad täpselt hästi tegid, millist (kasulikku) mõju see omas ja milliseid (positiivseid) tundeid teistes tekitas. Kui juhina seda oskad, kasvatad mitte ainult motivatsiooni, vaid ka usaldust ja sisemist pühendumust – väärtuseid, mis hoiavad meeskonna koos ka siis, kui tuleb silmitsi seista keerulisemate olukordadega.

Jaga postitust

Facebook Twitter LinkedIn Google + Email

Author

Reesi Valge

Rubriigid

  • Blogi (69)
    • Edulood (10)
  • Kasulikud tööriistad (36)
  • Meie meedias (2)
  • Uudised (3)

Värsked postitused

  • Miks ei tasu oma töötajaid kiita? Ja mida nad selle asemel tegelikult ootavad. november 11, 2025
  • Tipptegijatest meeskond, aga koostöö ei suju?! Mis selle taga tegelikult on ja mida ette võtta. november 4, 2025
  • 5 soovitust, kuidas koheselt ärevust leevendada oktoober 28, 2025
  • Mille poolest erineb Gestalt teraapia teistest psühhoteraapia praktikatest? oktoober 21, 2025
  • Mis juhtub meeskonnaga, kus usaldust on vähe või see puudub sootuks? oktoober 13, 2025

Võta meiega julgelt ühendust - sobivuskohtumine on alati tasuta!

+372 5455 2212
info@realcoach.ee
Kastani 42, Tartu 50410

Leia meid sotsiaalmeediast

  • Saame tuttavaks
  • Teenused
  • Blogi
  • KKK
  • Edulood
  • Kontakt

Realcoach OÜ. © 2021. Kõik õigused kaitstud.

Liitu Realcoachi kogukonnaga ja telli uudiskiri

Ole kursis meie tegemistega ja saa regulaarselt inspiratsiooni ning kasulikke nõuandeid, et oma meeskonna tulemuslikkust tõsta ja toetav organisatsioonikultuur kindlustada.

Privaatsustingimused

See sait kasutab küpsiseid (inglise k. „Cookies“). Neid kasutatakse külastaja identifitseerimiseks. Jätkates külastamist sellel saidil, nõustute, et kogume küpsiseid Teie seadmes.