Juht ei pea olema imeinimene
Reesi Valge (PCC), Realcoachi asutaja ja rahvusvaheliselt tunnustatud meeskonna coach, usub, et head tulemused sünnivad alles siis, kui suhted on meeskonnas korras ja kokkulepped peavad.
On hetki, mis muudavad kogu edasise tee suunda. Reesi Valge jaoks oli selleks arusaamine, et ta ise ei jaksa enam olla kogu aeg tugev, tark ja kõiki vastuseid teadev juht. „Ma mäletan väga selgelt seda hetke,“ ütleb ta. „See oli punkt, kus sain aru, et nii edasi ei saa. Just sealt algas minu isiklik kasvamise teekond, mis viis coachinguni.“
See polnud niivõrd professionaalne karjääripööre kui sisemine ärkamine. Aastate jooksul erinevate meeskondadega erinevates rollides töötades oli Reesi näinud üht korduvat mustrit: juhtimine ja meeskonnatöö olid ebavajalikult rasked. „Mul oli kogu aeg tunne, et see ei pea nii olema,“ meenutab ta. „Et elu ja töö ei pea tähendama ainult pingutust, vastutuse kandmist ja läbi surumist.“

Töörõõm sünnib suhetest, mitte tabelitest
Mida rohkem kogemusi, seda selgemaks sai üks asi: suurim töörõõmu allikas ei ole süsteemid ega eesmärgid iseenesest, vaid suhted. „Head suhted mõjutavad mitte ainult tulemusi, vaid inimese eneseväärikust ja turvatunnet,“ ütleb Reesi. „See, kuidas me (tööl) suhtleme, mõjutab otseselt seda, millist elu me elame.“
Sellest arusaamast sündis ka Realcoach – algselt idee oli luua justkui nn vihmavarjuettevõte, mille alla koonduvad erineva tausta, oskuste ja tugevustega professionaalid. „Inimesed ja meeskonnad vajavad eri aegadel eri tüüpi tuge,“ selgitab ta. „Ma ei usu, et üks meetod sobib kõigile.“
Reesi enda sisemine „kipitus“ on aga olnud alati suurem kui lihtsalt parem töökorraldus. „Mul on väga suur vajadus seada kahtluse alla see, mida peetakse normaalseks,“ tunnistab ta. Eriti tugevalt puudutab see arusaama juhist kui imeinimesest. „See idee, et juht peab kõike teadma, kõike kontrollima ja kõike üksi kandma – see on tohutult kurnav. Nii juhile kui kokkuvõttes ka juhist sõltuvale meeskonnale.“

Juht loob keskkonna, kus inimesed kas õitsevad või närbuvad
Realcoachi fookus on selgelt meeskondadel ja nende juhtidel. Juhtidel veel eraldi mitte seepärast, et teised poleks olulised, vaid seepärast, et juhi käitumine loob keskkonna, milles kõik teised toimivad. „Juht on see, kes paneb paika tooni,“ ütleb Reesi. „Keskkonna, kus inimesed kas õitsevad või hakkavad tasapisi närbuma.“
Tema sügav veendumus on lihtne, ent võimas: „Kõik inimesed ärkavad hommikul üles sooviga teha oma tööd hästi. Õnnestuda ja edu kogeda.“ Kui see soov kaob, pole põhjus enamasti oskuste puudumises, vaid hirmus ja segaduses. „Me näeme väga palju ärevust – kas ma olen piisav, äkki ma eksin, kas ma söandan küsida. Rollid on ebaselged, ootused segased ja tohutu hulk energiat läheb lihtsalt ellujäämisele.“
Kui suhted saavad korda, juhtub midagi märkimisväärset. „Tekib kergendus,“ kirjeldab Reesi. „Inimesed julgevad rääkida, vastutust võtta ja otsuseid teha. Energia liigub ellujäämiselt loomisele. Parem saab nii juhil kui tema meeskonnal.“

Meie eesmärk ei ole inimesi parandada
Realcoachi eesmärk ei ole meeskondi „parandada“. See on Reesi jaoks põhimõtteline vahe. „Meie eesmärk on luua tingimusi, kus inimesed saavad ise tugevamaks kasvada,“ rõhutab ta. Lahendusi ei suruta peale, vaid lähtutakse alati konkreetse inimese või meeskonna vajadustest.
Seda hoiakut toetab ka sügav usk klientidesse. „Me oleme oma klientide kõige suuremad kaasaelajad ja fännid,“ ütleb Reesi naeratades. „Me usume siiralt, et nad suudavad teha kõike seda, mida nad ise oluliseks peavad.“
Just see usk on sageli murdepunkt. „Sageli ei ole probleem selles, et inimesed ei oska,“ lisab ta. „Probleem on selles, et nad ei julge.“

Kui suhted muutuvad, muutuvad ka elud
Kõige liigutavamad hetked Reesi töös ei ole seotud KPI-de ega strateegiatega. „Need on need hetked, kui näed kergendust, sageli isegi tänupisaraid klientide silmades,“ ütleb ta vaikselt. „Kui saad aru, et kellegi elu muutus päriselt paremaks tänu sellele, et te kohtusite.“
Ta ei too välja üht konkreetset lugu – neid on liiga palju ja igaüks neist on oluline. Kuid mõju on kahepoolselt sügav. „See töö kujundab ka meid endid,“ tunnistab Reesi. „See kutsumus muudab meid kõiki paremateks inimesteks.“
„Teeme meeskonnas suhted korda“
Realcoachi slogan ei ole turunduslik loosung, vaid maailmavaade. „See tähendab, et enne tulemusi tegeleme inimestega,“ ütleb Reesi. „Rahalise tulemuse eeldus on head suhted.“
Kõige olulisemad suhted, mida korda teha, algavad tema sõnul alati iseendast. „Siis juhi ja meeskonna vaheline suhe ning alles seejärel meeskonnaliikmete omavahelised suhted.“
Ja miks on see kõige alus? Reesi vastus on konkreetne: „Kui ettevõte on kriisis, ei päästa seda slaidid ega aruanded. Päästavad inimesed, kes julgevad mõelda kastist välja, usuvad sellesse, mida teevad, ja tegutsevad.“

Tulevik, kus inimlik juhtimine on norm
Kui Reesi mõtleb viie või kümne aasta peale, näeb ta selget pilti. Eestis soovib ta näha ühiskonda, kus iga meeskonnaliige tunneb end väärtustatuna. „Ja maailmas – et inimlik juhtimine oleks norm, mitte erand.“
Kui Realcoachi poleks, jääks tema hinnangul paljud olulised vestlused pidamata. „Ja paljud inimesed oleksid lihtsalt palju õnnetumad,“ lisab ta.
Millist pärandit tahab ta juhina jätta? Vastus tuleb pikema pausiga, aga kindlalt. „Ma tahan, et inimesed, kellega olen töötanud, julgeksid endasse rohkem uskuda. Ka siis, kui nad veel ei tea, kuidas edasi. Ka siis, kui nad tunnevad, et nad ei ole piisavad.“
Ja juhtidele on tal üks selge sõnum: „Te ei pea olema tugevad kogu aeg ega kandma kõike üksi. Juhtimine ei ole roll. Juhtimine on suhe – iseenda ja teistega.“

